کد خبر: 13723
تاریخ انتشار: 24/اسفند/1397 - ساعت : ۱۹:۵۲گروه : اخبار
اطمینان از کیفیت خدمات درمانی رسالت اصلی روسای بیمارستان ها
رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با حضور روسای بیمارستان های مراکز تابعه دانشگاه، سیاست ها و راهبردهای حوزه درمان استان را در سال 98 تبیین کرد. به گزارش خط قرمز دکتر شاهرخ یوسف زاده چابک- رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در نشست با روسای بیمارستان های تابع دانشگاه، با اشاره به برنامه راهبردی دانشگاه گفت: برنامه راهبردی حوزه سلامت در سال 95 تدوین و طراحی شد و در دومین و سومین سال در سطح معاونت ها و مدیریت ها گسترش پیدا کرد و تمام بیمارستان ها و شبکه های بهداشت را در بر گرفت. در این زمینه، در راستای چشم انداز دانشگاه، فعالیت های حوزه سلامت توسعه یافت و هر کدام از این واحد ها تلاش نمودند برای رسیدن به چشم انداز دانشگاه، پیشگام بودن در دانشگاه های نسل سوم، پیشگام بودن در شاخص های سلامت و پیشرو بودن در ارائه خدمات درمانی مناسب گام بر داشته و آن را سر لوحه اهداف خویش قرار دهند . رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به مثمر ثمر بودن برنامه راهبردی دانشگاه، یکی از ثمرات این برنامه را استقرار نظام ارجاع در گیلان دانست و افزود: دانشگاه علوم پزشکی گیلان در حال حاضر، جزو پنج دانشگاه برتر کشور جهت استقرار برنامه ارجاع است. وی با اشاره به تلاش همه مدیران و کارکنانی که تمام زیر ساخت های لازم این برنامه را تهیه کردند، گفت: هم اکنون، ده شهرستان زیر پوشش نظام ارجاع الکترونیک قرار گرفته و در روزهای بعد دانشگاه علوم پزشکی گیلان به عنوان سومین دانشگاه در کل کشور اطلاعات ارجاع را مستقیم روی سایت اصلی وزارتخانه خواهد گذاشت. وی، با اشاره به 12850 مورد ارجاع و 3000 بازخورد از سطح ۲ به سطح 1در نظام ارجاع، تصریح کرد: سفر معاون درمان وزارت بهداشت و تیم خدمات الکترونیک و مدیران اطلاعات و فناوری وزارت، نشانگر همت کارکنان دانشگاه برای ارتقای سلامت در استان و حمایت مسوولان وزارتی برای تحقق این مهم است. این تیم هفته گذشته بر برنامه ارزشمندی که تحت نظام ارجاع الکترونیک در گیلان اجرا می شود، صحه نهادند. برای گیلان نظام ارجاع الکترونیک آغاز جدیدی برای پرونده الکترونیک سلامت خواهد بود. یعنی هر آن چیزی که در این سیستم ثبت می شود برای همیشه ثبت و ماندگار خواهد بود و قابل استفاده و بهره برداری می باشد. رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به بحث خرید متمرکز دارو و تجهیزات در بیمارستان ها، گفت: برخی از کارها در بیمارستان ها صورت می پذیرد که انرژی و وقت زیادی از روسای بیمارستان ها را به خود اختصاص می دهد از جمله این موارد می توان به کارهایی اشاره کرد که به صورت یکسان در تمام مراکز در حال اجراست. در این خصوص، تمرکز این کارها از یک محل می تواند فشار زیادی را از روی بیمارستان ها بردارد. وی تاکید کرد: در این راستا فرایند متمرکز خرید دارو و تجهیزات در دستور کار دانشگاه قرار گرفت و از سال ۹۵ برنامه ریزی و در سال ۹۶ این برنامه در ۸ مورد بیمارستان شهر رشت عملیاتی شد و در سال ۹۷ آن را گسترش دادیم. امروز معاونت غذا و دارو در زمینه این امر سرافراز بیرون آمده و کاری که توسط صدها نفر در مراکز درمانی انجام می شد در حال حاضر توسط ۱۰و ۱۵ نفر انجام می شود. این مهم علاوه بر مدیریت متمرکز، منجر به مدیریت منابع اعم از انسانی و مالی شده است و می تواند برای سازمان غذا دارو کشور به عنوان یک الگو لحاظ شود. اطمینان از کیفیت خدمات درمانی ارائه شده رسالت اصلی روسای بیمارستان ها است وی افزود: مهم ترین رسالت روسای بیمارستان ها در حال حاضر اطمینان از کیفیت خدمات ارائه شده به بیماران است و از این اصل به هیچ عنوان نباید غفلت نمایند. رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان بیان داشت: تا سال ۱۳۹۵ با توجه به این که اعتبارات مالی به منظور ساخت کیلینک ویژه به دانشگاه پرداخت شده بود حتی ساخت یک کلینیک در دانشگاه آغاز نشده بود ولی در حال حاضر ده کلینیک ویژه در سطح استان در دست ساخت است که در راس آن می توان کلینیک ویژه الزهرا اشاره کرد که با زیر بنایی بالغ بر سه هزار متر چیزی حدود سه برابر کلینیک بعثت می تواند به شهروندان خدمت رسانی کند که امیدواریم با استفاده درست از بخش خصوصی در رابطه با خدماتی همچون سی تی_اسکن ، ام آر آی و آزمایشگاه ،یک کلینیک شایسته و در خور مردم و دانشگاه علوم پزشکی گیلان راه اندازی شود. وی تاکید کرد: در برنامه های استراتژیک دو نکته از اهمیت بسیاری برخوردار می باشد اول این که نفر اول سازمان خودش باید پیشرو باشد و سایرین در پشت سر او گام بردارند نه این که دور بایستاد و به سایرین بگوید شما به جلو حرکت کنید و من از شما حمایت خواهم کرد . در این زمینه هیات رئیسه دانشگاه در جلوی صف قرار دارند و با برگزاری جلسات راهبردی به صورت هفتگی به این مهم اشراف دارند. وی افزود: در سومین سالی که دانشگاه در حال اجرای برنامه راهبردی می باشد ما شاهد دست یابی به ثمرات آن در حوزه های مختلف هستیم . به طوری که در حوزه بهداشت دانشگاه جز پنج دانشگاه برتر برای اجرای نظام ارجاع الکترونیک در کشور انتخاب شده است که این در واقع حاصل دو سال تلاش می باشد که یک و نیم سال از آن فقط برای تهیه ی زیر ساخت های مناسب جهت اجرای نظام ارجاع صرف شد. وی افزود: با توجه به شرایط مالی پیش رو ، دانشگاه پروژه ی جدیدی را در سال ۹۸ تعریف نخواهد کرد ولی تکمیل کلینیک های ویژه و بردن بیمارستان ها در سطح شهر رشت به سمت راه اندازی کلینیک های خاص دیابت، فشار خون و…در دستور کار دانشگاه قرار دارد. همچنین، چندین مرکز جامع غربالگری سرطان در سطح استان آماده افتتاح و ارائه خدمات به شهروندان گیلانی می باشد که از مهم ترین آنها می توان به مراکز آماده افتتاح در شهرستان های لاهیجان و انزلی اشاره کرد. همچنین پس از انتقال بیمارستان تالش به بیمارستان جدید، مرکز قدیمی به عنوان مرکز غربالگری سرطان افتتاح خواهد شد. دکتر شاهرخ یوسف زاده چابک بیان داشت: از مهم ترین فعالیت های روسای بیمارستان ها در سال آینده حفظ کیفیت درمان با شرایط موجود میباشد تا رضایت مندی بیماران کاهش نیابد و دوم کسب رضایت مندی کارکنان و پرسنل مراکز می باشد. کنترل و مانیتورینگ کردن این رضایت مندی از اهمیت بسیاری برخوردار است. سوم مدیریت هزینه ها و افزایش درآمد ها است. وی افزود: تیمی در دانشگاه تحت عنوان پروژه ی گیل اوخان شکل گرفته است که مرکز اطلاعت و آمار دانشگاه می باشد و تمام اطلاعات دانشگاه در یک مرکز جمع آوری شده و این ها در کنار یکدیگر گرد آوری می شوند و مسوولیت آن با حوزه فناوری اطلاعت دانشگاه است که در واقع مسئولیت نظارت و کنترل و مانیتورینگ کلیه واحدهای دانشگاه را بر عهده خواهد داشت. وی تاکید کرد: کسب رضایتمندی کارکنان، بیماران و همراهان آنها فوق العاده اهمیت دارد و حضور در کنار پرسنل و مجموعه میتواند این فشار را کم کند و با صرف هزینههای بهینه و رفتارهای نشاط آور این نقصان و ضعف را می توان جبران کرد. نظرسنجی و مونیتورینگ رضایتمندی فوق العاده حائز اهمیت می باشد. علاوه بر مدیریت هزینهها، افزایش درآمد باید در همه برنامه ها قرار بگیرد. دکتر یوسف زاده با اشاره به راه اندازی کمیته سیاستگذاری اقتصاد و درمان در دانشگاه، گفت: ظرفیتها را شناسایی کرده و از امکانات به درستی استفاده نماییم و در این زمینه ارتباط دوسویه بین بیمارستان ها و حوزه درمان فوق العاده اهمیت دارد، که هم به درمان کمک شود و هم در ارائه خدمات بتوانیم توانمندتر باشیم و سطح رضایتمندی را بالا ببریم.استحقاق سنجی ، نسخه نویسی الکترونیک و ارسال نسخه ها به بیمه ها توسط پزشکان و نسخه پیچی توسط داروخانهها و ارسال اسناد به شکل الکترونیک نیز از جمله برنامه های حایز اهمیت برای راه اندازی پرونده الکترونیک در گیلان است. ریاست دانشگاه علوم پزشکی گیلان در خاتمه ضمن تبریک سال نو و آرزوی سلامتی و سر بلندی برای حاضرین در نشست و شهروندان گیلانی، اظهار داشت: امیدواریم به همت تمامی کارکنان حوزه سلامت بتوانیم در تعطیلات نوروز خدمات درمانی مناسب در مراکز درمانی استان ارائه دهیم. همچنین اطمینان دارم با حضور افراد شایسته و مدیران با تجربه و کار امد در مراکز تابع دانشگاه، سال ۱۳۹۸ را با سرفرازی و سربلندی پشت سر خواهیم گذاشت. در ادامه، دکتر اسماعیل نورصالحی_ معاون درمان دانشگاه علومپزشکی گیلان ضمن تشریح محورهای مهم و مورد توجه در مراکز درمانی استان، گفت: نظارتها در حوزه درمانی باید بیشتر صورت گیرد و روسای بیمارستانها ضمن سرکشی در ساعتهای غیر اداری و روزهای تعطیل از حوزه خود، لازم است ترتیباتی اتخاذ نمایند که خود و یا مدیر داخلی مرکز در ایام نوروز حضور فعال در بیمارستان ها داشته باشند. دکتر اسماعیل نورصالحی یادآور شد، بخشهای مراقبتهای ویژه (اعم از ccu و icu) کلیه بیمارستانهای استان باید در ایام تعطیل فعال بوده تا فشار اضافی بر بیمارستانهای مرکز استان وارد نشود و در این باره بازدیدهای میدانی صورت خواهد گرفت. وی همچنین تصریح کرد: روسای بیمارستانها میبایست نطارت کافی بر برخورد مناسب پزشکان و پرسنل حوزه درمانی با مراجعین داشته باشند و در این خصوص کلیه ارایه دهندگان خدمت توجیه شوند. در ادامه روسای بیمارستان های نیز به بیان مطالبی پیرامون نیازمندی ها حوزه درمان پرداختند و خواستار حضور در کمیته های وابسته به درمان برای تصمیم گیری های مناسب و موثر شدند.
برچسب ها : علوم پزشکی گیلان
دیدگاهتان را بنویسید