کد خبر: 4417
تاریخ انتشار: 15/آبان/1397 - ساعت : ۱۷:۱۹

یازدهمین جلسه کارگروه اشتغال استان در استانداری گیلان برگزار شد

یازدهمین جلسه کارگروه اشتغال استان در استانداری گیلان برگزار شد

به گزارش خط قرمز روزسه‌شنبه مورخ 97/8/15 یازدهمین جلسه کارگروه اشتغال استان در محل استانداری با حضور سالاری استاندار گیلان ،جعفرزاده نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی،علیزاده مدیر کل تعاون،کار و رفاه اجتماعی استان گیلان و دیگر مدیران برگزار گردید.

استاندار گیلان کمیته نظارت بر پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی استان را مأمور به جدیت بیشتر در ورود به شهرستان ها کرد و گفت: این نظارت و رصد می تواند چراغ راهنما برای نقاط ضعف و قوت ما در ۵۰ درصد سهمیه ی ابلاغی مرحله دوم تسهیلات اشتغال روستایی باشد.

دکتر مصطفی سالاری در این جلسه بر ضرورت  جذب کامل ۱۰ درصد باقیمانده از سهم اولیه تسهیلات ابلاغی اشتغال روستایی تاکید کرد و افزود:  چهار بانک عامل در حوزه پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی در مدت ۱۰ روز آینده نسبت به تسریع در پرداخت سهمیه باقیمانده اقدام کنند.

وی  با تأکید بر لزوم بازنگری در رسته های پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی بر مبنای ارزیابی و نظارت انجام گرفته شده گفت:  انحراف از تسهیلات پرداختی زمانی محقق می‌شود که دریافت کننده تسهیلات نسبت به ایجاد امکان جدید اعلامی در طرح ارائه شده اقدام نکرده باشد که نیازمند دقت و نظارت بیشتر است.

نماینده عالی دولت در گیلان دستگاه های اجرایی را موظف به بررسی قوانین موجود و انعکاس مشکلات به نمایندگان در جهت تدوین بهتر لایحه بودجه ۹۸ کرد و اظهارداشت: برخی از سرمایه گذاران در خصوص مبنای تشکیل واحدهای تولیدی و انتخاب محصول دچار اشتباهاتی هستند که پس از تشکیل با مشکلاتی مواجه می شوند.

وی به تولید بسیاری از محصولات مشابه در استان های مختلف اشاره و خاطرنشان کرد:  برخی استانها ویژگی های خاصی در برخی محصولات تولیدی دارند که باید در برنامه‌ریزی‌ها بر آن تمرکز شود.

 استاندار گیلان به رتبه ۹ گیلان در پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی اشاره کرد و افزود:  امیدوارم در سهمیه ۵۰ درصد دوم ابلاغی از سوی دولت بتوانیم با اقدامات کارشناسانه در مسیر بهبود سطح اشتغال جامعه گام برداریم.

وی همچنین به پرداخت تسهیلات  از سوی بانک سینا به طرح‌های عام المنفعه نیز اشاره و خاطرنشان کرد:  دستگاه‌های اجرایی با بررسی دقیق نسبت معرفی این طرح‌ها به بانک سینا با جدیت اقدام کنند.

به گزارش خط قرمز، در این جلسه غلامعلی جعفرزاده یکی از نمایندگان مردم شریف شهرستان رشت در مجلس شورای اسلامی با قدردانی از راستی‌آزمایی صورت گرفته نسبت به تسهیلات پرداختی از محل اعتبارات اشتغالزایی روستایی گفت:  با توجه به تغییرات صورت گرفته در شرایط محیطی و اقتصادی و نیز اختصاص منابع جدید نیازمند بازنگری جدی در رسته های پرداخت تسهیلات هستیم.

 وی به قرار گرفتن در زمان تدوین لایحه بودجه ۹۸ نیز اشاره کرد و افزود:  دستگاه‌های اجرایی انتظارات خود از نمایندگان را در تدوین بهتر این لایحه منعکس کنند.

در ادامه این شست عباس علیزاده به ارایه گزارش در بخشهای مختلف به شرح ذیل پرداخت:
بخش تسهیلات روستایی و عشایری با استفاده از اعتبارات صندوق توسعه ملی
از کل اعتبار 3080 میلیارد ریال اعتبار روستایی عشایری استان مبلغ 1740 میلیارد ریال تا کنون از طریق بانک های عامل به استان ابلاغ گردیده است. بانک توسعه تعاون با 581 میلیارد ریال طرح انعقاد قراردادشده (معادل 113% مبلغ ابلاغی و 227% تخصیصی) و با پرداخت 491 میلیارد ریال (معادل 96% اعتبار ابلاغی و 192% تخصیصی)، تا کنون بیشترین جذب را داشته است. بانک کشاورزی نیز با 926 میلیارد ریال طرح به انعقاد قرارداد رسیده (معادل 60% مبلغ ابلاغی و 120% تخصیصی) که همان میزان نیز پرداختی داشته است مقام دوم جذب را در استان دارا می باشد. پست بانک نیز با 434 میلیارد ریال طرح انعقاد قراردادشده (معادل 85% مبلغ ابلاغی و 117% تخصیصی) و با پرداخت 302 میلیارد ریال (معادل 59% اعتبار ابلاغی و 82% تخصیصی)، مقام سوم جذب در بین بانک های عامل اعتبارت روستایی و عشایری را دارد. در همین خصوص استان گیلان در بخش رتبه بندی کشوری نسبت به 50% اعتبارت ابلاغ شده روستایی و عشایری با 187% مبلغ مصوب مقام 10 کشوری و با 141% مبلغ انعقاد قرارداد مقام 12 کشوری و با 115% مبلغ پرداخت شده مقام 9 کشوری را تا کنون کسب نموده است.

در بخش خوداشتغالی تسهیلات روستایی و عشایری
در این بخش بانک توسعه تعاون با 31% بیشترین سهم و بانک کشاورزی با 16% کمترین سهم را به خود اختصاص داده است. در پرداخت تسهیلات خوداشتغالی از تاریخ 5/7/97 ممنوعیت اعلام گردید.

در بخش تسهیلات فراگیر
از کل اعتبار 5875 میلیارد ریال اعتبار استان مبلغ 515 میلیارد ریال معادل 9% کل اعتبار تا کنون از طریق بانک های عامل پرداخت گردیده است که بانک ملی با 338 میلیارد ریال پرداخت (معادل 29% سهم اعتبار ابلاغی)، بیشترین جذب و بانک تجارت با 3 میلیارد ریال پرداخت (معادل 38/0% سهم اعتبار ابلاغی)، کمترین جذب را به خود اختصاص داده است. در همین خصوص استان گیلان در بخش رتبه بندی کشوری تسهیلات فراگیر با 19% مبلغ مصوب مقام 16 کشوری و با 17% مبلغ انعقاد قرارداد مقام 17 کشوری و با 15% مبلغ پرداخت شده مقام 15 کشوری را تا کنون کسب نموده است.

تسهیلات مرتبط با نهاد های حمایتی
با توجه به تفاهم نامه فی مابین وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی و سازمان برنامه و بودجه کشور در استفاده از ظرفیت های نهادهای حمایتی برای حذف فقر مطلق و ایجاد اشتغال از تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری مبلغ 121 میلیارد تومان به سه دستگاه اجرایی حمایتی اداره کل بهزیستی 15 میلیارد تومان و کمیته امداد 81 میلیارد تومان و بنیاد شهید و امور ایثارگران 25 میلیارد ریال اختصاص داده شد و مقرر گردید متقاضیان مربوطه از طریق سامانه کارا ثبت نام و طرح های مذکور در حوزه فعالیت دستگاه حمایتی بررسی و جهت طرح در کارگروه حمایتی(تهران)، از طریق سامانه کارا ارسال و چنانچه طرح مورد تایید کارگروه حمایتی قرار گردد به بانک عامل استانی معرفی گردد و بانک های عامل شامل کشاورزی ، پست بانک ، توسعه تعاون ، صندوق کارآفرینی امید می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *