کد خبر: 10339
تاریخ انتشار: 4/بهمن/1397 - ساعت : ۱۵:۴۱

امام جمعه لوشان در دیدار با مدیر کل اوقاف گیلان :امام زادگان لوشان ظرفیت تبدیل شدن به قطب فرهنگی جنوب گیلان را دارند

امام جمعه لوشان در دیدار با مدیر کل اوقاف گیلان :امام زادگان لوشان ظرفیت تبدیل شدن به قطب فرهنگی جنوب گیلان را دارند

ظرفیت امام زادگان لوشان برای تبدیل شدن به قطب فرهنگی جنوب گیلان
از کارکردهای مهم سنت حسنه وقف، نهادینه کردن فرهنگ اسلامی است
مهمترین ویژگی وقف انعطاف پذیری برای حل مشکلات مردم است
توسعه کتابخوانی و هنر در همه رشته‌ها از رهگذر سنت حسنه وقف امکان پذیر است

به گزارش خط قرمز حجت الاسلام بابایی، امام جمعه لوشان روز گذشته( 3 بهمن) در دیدار با مدیرکل اوقاف گیلان با قدردانی از فعالیت‌های این نهاد در شهر لوشان گفت: فعالیت‌های فرهنگی خوبی در سالهای اخیر در اوقاف گیلان انجام شده است.
وی با اشاره به دو امام زاده شاخص امام زاده محمد حنفیه و امام زاده حمزه در لوشان گفت: همه ساله مسافران و زائران بسیاری از نقاط مختلف کشور در این دو آستان مقدس توقف دارند.
امام جمعه لوشان با بیان این دو آستان مقدس ظرفیت تبدیل به قطب فرهنگی جنوب گیلان را دارند، گفت: با فعالیت‌های فرهنگی مستمر و مهندسی فکر شده می‌توان از بستر امام زادگان برای معرفی فرهنگ اسلامی، سبک زندگی اسلامی و کاهش آسیب‌های اجتماعی مانند طلاق و اعتیاد، گام برداشت.
وی در ادامه اظهار داشت: یکی از کارکردهای مهم سنت حسنه وقف، نهادینه کردن فرهنگ اسلامی است.
بابایی به نقش وقف در توسعه فرهنگی اشاره کرد و اذعان داشت: برخورداری اقشار مختلف جامعه از مزایای فعالیت های فرهنگی، باعث رشد جامعه می‌‍شود.
وی ادامه داد: وقتی تفكر در یك جامعه زنده شد، جامعه هرگز دچار فقر نمی‌شود، برای اینكه تفكر، جامعه و افراد جامعه را به شناخت درست از زمان، نقش آن در رفع کاستی‌ها کمک کرده و از این طریق، جامعه در مشکل‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دارای تشخیص و شناخت درست می‌شود.
امام جمعه لوشان، سنت وقف را سنتی حسنه و از ضروریات جامعه دانست و گفت: مهمترین ویژگی سنت وقف انعطاف پذیر بودن آن برای تطابق با مقتضیات و نیازهای روز برای حل مشکلات مردم است.
وی معرفی دین، ترویج آموزه‌های اسلامی و مولفه‌های سبک زندگی اسلامی، توسعه نهادهای فرهنگی اسلامی را از کارکردهای فرهنگی وقف برشمرد و اضافه کرد: توسعه کتابخوانی و هنر در همه رشته‌ها از رهگذر سنت حسنه وقف امکان پذیر است.
بابایی اظهار داشت: بسیاری از مدارس علوم دینی و دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی در تاریخ اسلام از محل موقوفات و واقفان ایجاد شده که کارکردهای فرهنگی آن بر کسی پوشیده نیست.
انقلاب اسلامی زمینه ساز شکوفایی سنت حسنه وقف
حجت الاسلام علیزاده، مدیرکل اوقاف گیلان هم در این دیدار احیای سنت حسنه وقف را در عصر کنونی مدیون پیروزی انقلاب اسلامی دانست و گفت: در دوران حکومت منحوس پهلوی بسیاری از موقوفات از حال وقفیت خارج شده بود.
وی با بیان اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد شکوفایی سنت حسنه وقف بودیم، اظهار کرد: برای رسیدن به وضع مطلوب در حوزه ترویج سنت وقف و عمل به وقف فاصله داریم.
مدیرکل اوقاف گیلان افزود: همه وظیفه داریم برکات و آثار انقلاب را برای مردم بازگو کنیم.
وی یادآور شد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی فعالیت های ترویج دهنده معارف اسلامی در جوار آستان مقدس امام زادگان هدفمند و مخاطب محور شد.
علیزاده ادامه داد: در طول سال بیش از 10 کار ویژه فرهنگی در آستان مقدس امام زادگان در طول سال برگزار شده و همه ساله تعداد کثیری از مردم در سراسر کشور در کلاس‌های آموزش معارف اسلامی، مهارت های زندگی، سبک زندگی اسلامی و آموزش قرآن بقاع متبرکه شرکت می کنند.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه گیلان اعلام کرد: تا پیش از سال 88 سالانه نزدیک به 400 وقف در کشور صورت می‌گرفت، اما از از سال 89 به بعد و با کار فرهنگی انجام شده در کشور این تعداد به ثبت 3 هزار موقوفه در سال افزایش پیدا کرده است. خط قرمز خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *