کد خبر: 1820
تاریخ انتشار: 16/مهر/1397 - ساعت : ۲۳:۳۶گروه : اخبار / اخبار استان / فرهنگی اجتماعی
آقاجانی, بازرس ویژه سلامت اداری اداره کل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی استان : نگاه پیشگیرانه در ارتقای سلامت اداری اولویت دارد اما بدون برخورد قاطع با اشخاص فاسد، به نتیجه نمیرسد
به گزارش خط قرمز و به نقل از روابط عمومی اداره کل تعاون ،کار و رفاه اجتماعی گیلان آقاجانی: نگاه پیشگیرانه در ارتقای سلامت اداری اولویت دارد اما بدون برخورد قاطع با اشخاص فاسد، به نتیجه نمیرسد با توجه به انتصاب آقای سیاوش آقاجانی به عنوان نماینده وزیر در حوزه سلامت اداری، مصاحبه ای با ایشان ترتیب داده ایم که نظر شما را به آن جلب می نماییم: – جناب آقای آقاجانی، سلام علیکم ضمن تبریک به شما بابت انتصاب به عنوان نماینده ویژه وزیر در حوزه سلامت اداری اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان، لطفا کمی درباره این جایگاه توضیح بفرمایید: حدود 4 سال است جایگاهی در ادارات کل اجرایی با عنوان بازرس ویژه سلامت اداری تعریف شده که توسط بالاترین مقام آن وزارتخانه به مدت 3 سال منصوب میگردد تا پس از مراسم آموزش و تحلیف، در راستای اجرای مواد 91 و 92 قانون خدمات مدیریت کشوری و موضوع “صیانت از حقوق شهروندی و سلامت اداری” و مبارزه با ارتشاء و سوءاستفاده از موقعیت اداری گام بردارند. – آیا تعریف این جایگاه به نوعی موازی کاری با واحد حراست نیست؟ موضوع سلامت و مبارزه با فساد آنقدر اهمیت دارد که در سطوح ملی، سازمانها و نهادهای مختلف و بعضا در قوای مختلف برای آن تعریف شده اند و همانطور که سازمان بازرسی در قوه قضاییه، کمیسیون اصل 90 در مجلس، وزارت اطلاعات در دولت و… به جهت مبارزه با مفاسد اداری تعریف شده اند تا در صورت ضعف یا نقص در کارکرد هرکدام، دیگری بتواند موثر باشد.در نظام های اداری هم غیر از واحد حراست، بازرس سلامت اداری و کمیته سلامت اداری تعریف شده تا در حوزه مبارزه با مفاسد و ارتقای سلامت اداری فعال باشند، ضمن اینکه دامنه تکالیف و فعالیتهای وی در بسیاری از موارد متفاوت است و در بخشهایی که تکالیف نزدیک به هم دارند اکثراً هم افزایی و همکاری دارند که این مقوله می تواند به تضمین ارتقای سلامت اداری و رعایت بیشتر حقوق شهروندی کمک نماید. – ارتقای سلامت اداری و مبارزه با مفاسد چه اهمیتی دارد؟ سلامت اداری یکی از شاخصهای رشد و پیشرفت در جوامع به شمار می آید و هر چه وضعیت بهتری داشته باشد موجب رضایتمندی مردم، گسترش عدالت، قوام جامعه و اعتماد به حاکمیت می گردد و در صورتی که ساختارهای اداری دچار فساد شوند یا حتی فاسد نباشند ولی حس فاسد بودن را به مردم منتقل کنند، باعث ناامیدی مردم از مبارزه با فساد و یأس از انجام کار به روش سالم می گردند و این امر با ایجاد حس اضطرار در مردم، بر افزایش توجیهپذیری فساد میافزاید و این یعنی مبارزه نکردن با مفاسدکه هم در کارکنان و هم در مردم، انگیزه و توجیه فساد را بیشتر میکند. از سوی دیگر وقتی با یک گلوگاه یا یک شخص فاسد برخورد نمی شود، فساد نه تنها از حیث عرضی گسترش می یابد و اشخاص بیشتری را درگیر میکند بلکه از حیث عمقی نیز تشدید می شود یعنی افراد فاسد امکان رشد و پیشرفت و ارتقا می یابند و به مفاسد بزرگتر دست می زنند و به رشد و ارتقای مفسدین کمک می کنند و در برابر ارتقای افراد سالم و فسادستیز مانع ایجاد می کنند که با توجه به این موارد و البته صدها دلایل شرعی، قانونی و اخلاقی دیگر، مبارزه با فساد و تلاش برای ارتقای سلامت اداری باید به طور ویژه در دستور کار ادارات و مدیران و ساختارها قرار گیرد به نحوی که مدیرانی که در این زمینه فعال نباشند قطعا از حداقلهای شایستگی مدیریت به دور هستند و طبق قانون رسیدگی به تخلفات اداری، بابت عدم برخورد با مفاسد زیردستانشان، خودشان متخلف تلقی می شوند. – فعالیت شما چگونه است و به چه مواردی رسیدگی می کنید؟ بخش اصلی فعالیت بازرس سلامت اداری، پیشگیرانه است و در این راستا به ایجاد مشارکت در کارکنان در جهت کشف و اصلاح گلوگاه های فساد اداری همچنین اصلاح شاخص های اندازه گیری و آموزش و آگاه سازی در خصوص سلامت اداری می پردازد که در همین خصوص، استفاده از ظرفیت حراست، کمیته های سلامت اداری و ارزیابی عملکرد، همچنین ظرفیتهای آموزشی به نحو جدی در دستور کار بازرس قرار می گیرد تا بیش از آنکه به مچ گیری و برخورد نیاز باشد، مسئله پیشگیری و اصلاح قبل از ارتکاب فساد در دستور کار همه کارکنان و خصوصا مدیران قرار گیرد. بخشی از فعالیت بازرس سلامت نیز اداری رسیدگی به شکایات و گزارشهای مردمی است تا با بررسی آنها، تخلفات و مفاسد و گلوگاه های احتمالی کشف، پایش و مرتفع شوند که در این راستا بعضاً خروجی یک پرونده میتواند اصلاح یک فرایند، ارائه پیشنهاد، درج تذکر، آموزش و حتی برخورد قانونی باشد که در مدت کوتاهی که به عنوان بازرس سلامت اداری مشغول فعالیت بودم، از همه این موارد، نمونه هایی داشتم و در پرونده هایی که هیچ نقض، تخلف یا فسادی کشف نمی شود و سوءتفاهم یا ناآگاهی ارباب رجوع موجب درج شکایت یا گزارش گردیده باشد، تلاش می شود با توضیح در خصوص پرونده، نظر ارباب رجوع ناراضی تا حد ممکن جلب و نحوه ادامه فعالیت برای وی تشریح گردد. – چه سهمی از شکایت هایا گزارشهای رسیده به کشف تخلف یا گلوگاه ختم می شود؟ اگر چه بسیاری از گزارشها و شکایت های رسیده ناشی از عدم اطلاع ارباب رجوع از اصول فنی فرآیندهای اداری است لیکن به دلیل وجود حتی سهم کمی از تخلفات یا مفاسد، با دقت کامل در خصوص کلیه گزارشهای واصله برخورد می شود به نحوی که بعضا با استفاده از ظرفیتهای کارشناسی موجود، رسیدگی شکلی و در صورت نیاز ماهوی صورت گیرد تا مواردی که می تواند منجر به کشف فساد یا گلوگاه شود از دست نرود و حتی در این راستا تلاش شده است تا ادارات تابعه نسبت به جمع آوری نظرات ارباب رجوع در قالب طرح تکریم، اهتمام جدی داشته باشند تا ورودی نظرات مردم برای پایش فرایندهای اداری به نحو مناسبی افزایش یابد. – شما شخصا در راستای انجام تکالیف قانونی خود در جایگاه بازرس سلامت اداری چقدر راسخ هستید؟ اینجانب با توجه به خصوصیات شخصی که خود را سرباز نظام و خادم مردم می دانم و با توجه به قسمی که در مراسم تحلیف به جا آوردم و با توجه به سابقه شغلی و آشنایی با اقشار ضعیفی که با وزارت متبوع سروکار دارند، نمیتوانم ببینم یک فرایند ناسالم یا یک شخص فاسد با ظلم و اجحاف به مردم، هم ایشان را از حقوق خود محروم میکند و هم باعث بدبینی به کلیت اداره و نظام میگردد؛ اینجانب قلباً متعهد هستم، حقوق مردم، رضایت خدا و آبروی نظام را مقدم بر همه دوستیها و رفاقتها بدانم و امیدوارم تحت حمایتهای بی دریغ آقای علیزاده، مدیرکل محترم که از نیروهای انقلابی و جهادی استان هستند، در راستای سلامت اداری و حفظ حقوق شهروندی گام های شایسته ای برداشته شود. – باتشکر از این که در این مصاحبه شرکت کرده اید، برای شما آرزوی توفیق روزافزون دارم. من هم بابت ترتیب دادن این مصاحبه متشکرم، خدانگهدار
مصاحبه با بازرس ویژه سلامت اداری:
دیدگاهتان را بنویسید