کد خبر: 72754
تاریخ انتشار: 6/آبان/1404 - ساعت : ۲۲:۱۷گروه : فرهنگی اجتماعی
تحول دیجیتال در بیمه سلامت – از نسخه الکترونیک تا خدمات هوشمند شهروندی
طاهر آهوی آتشین، رئیس آمار و فناوری اطلاعات بیمه سلامت گیلان، امروز در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه درمعرفی سامانه های نوین سازمان بیمه سلامت گفت، بیمه سلامت دیجیتال رویکردی نوین است که از فناوری بهره میگیرد و تجربه بیمه را برای بیمه شدگان سادهتر میکند. طاهر آهوی آتشین، رئیس آمار و فناوری اطلاعات بیمه سلامت گیلان، امروز در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه استان، ضمن تبریک هفته ملی بیمه سلامت، بر اهمیت اطلاعرسانی صحیح و گسترده درباره خدمات بیمه سلامت تاکید کرد و اظهار کرد: «هدف ما این است که مردم و بیمهشدگان بتوانند از تمام مزایای بیمه سلامت بهرهمند شوند و با آگاهی کامل از قوانین، مقررات و برنامههای سازمان، خدمات مورد نیاز خود را بدون هیچ دغدغهای دریافت کنند»ایشان اظهار داشت : انقلاب فناوری اطلاعات نفش به سزایی در نظارت الکترونیک غیر حضوری ،کاهش مصرف غیرضروری دارو، شفافسازی و مدیریت بهینه هزینهها و تسهیل دسترسی بیماران به خدمات با کیفیت مؤثر و کارا داردو ادغام فناوری دیجیتال در مدل کسب وکار بیمه سلامت به عنوان بیمه سلامت دیجیتال شناخته میشود. به عبارت دیگر، بیمه سلامت دیجیتال رویکردی نوین است که از فناوری بهره میگیرد و تجربه بیمه را برای بیمه شدگان سادهتر میکند. این فرآیند شامل بسترهای دیجیتال مانند اپلیکیشنهای موبایل، وبسایتها و هوش مصنوعی است و به جای کاغذبازیهای گسترده و تعاملات حضوری، تجربهای راحت فراهم میکند. آتشین در ادامه به تشریح اقدامات سازمان بیمه سلامت ایران در حوزه هوشمندسازی خدمات قابل ارائه به ذینفعان پرداخت و افزود: «سازمان بیمه سلامت ایران با استقرار بیش از ۶۰ سامانه و زیرسامانه الکترونیک، پرونده سلامت تک تک ایرانیان را ایجاد کرده است تا دسترسی به خدمات بیمهای سریع، محافظت مالی بیمه شدگان آسان و مطمئن باشد.که از جمله این سرویس های مکانیزه می توان به سامانه نسخه نویسی /نسخه پیچی الکترونیک، سامانه خدمات شهروندی ،سامانه خدمات بیمهشدگان امید، تأیید دارو و تجهیزات پزشکی و رسیدگی الکترونیکی به اسناد بستری بیماران و مرکز تماس پاسخگویی 1666 را بر شمرد» وی خاطرنشان کرد: «پیش از استقرار این معماری و رویکرد نوین سلامت الکترونیک، سیستم های نرم افزاری به صورت جزیرهای و بعضاً برخی از فرآیند ها بصورت دستی انجام میشد و هر استان سرور و نرمافزارهای مجزایی داشت که باعث دشواری در مدیریت دادهها و رسیدگی به اسناد و ارائه خدمات غیر حضوری کاملا الکترونیکی به بیمه شدگان میشد. اما اکنون با ایجاد پایگاه برخط بیمه شدگان،سرویس استحقاق درمان و انتشار وب سرویس های مختلف تمامی اطلاعات بیمهشدگان در یک دیتاسنتر یکپارچه و متصل به سایر سرویس های وابسته متمرکز با حفظ الزامات امنیتی نگهداری و بهره برداری می گردند.» رئیس آمار و فناوری اطلاعات و ارتباطات بیمه سلامت گیلان با اشاره به طرح نسخهنویسی الکترونیک توضیح داد: «از سال ۹۵ پروژه حذف تدریجی دفاتر درمانی کاغذی و اجرای نسخهنویسی و نسخه پیچی الکترونیک و نرم افزارهای واسط متصل به سرویس های مربوطه آغاز شد و در سال 1400 بصورت کامل عملیاتی گردید در حال حاضر سامانه نوین نسخهنویسی با نام NRXبه آدرس اینترنتی https://eservices.ihio.gov.ir/nrx ، در واقع نسل چهارم نسخهنویسی الکترونیک با امکانات بیشتر جهت رفاه حال کلیه شرکای کاری (پزشکان محترم) و سرعت بخشی به تجویز نسخه الکترونیک طراحی و راه اندازی گردیده است . شایان ذکر است از طریق سامانه های مذکور امکان ثبت روزانه ۵۰۰ تا ۸۰۰ هزار نسخه و تاکنون بیش از ۴۹۹ میلیون نسخه الکترونیک را در کشور و بیش از 4 میلیون و پانصد هزار نسخه تجویزی در سال 1403 در استان گیلان را فراهم کرده است. وی همچنین به زیر سامانه های اختصاصی نوین دندانپزشکی، فیزیوتراپی، رادیوتراپی، دیالیز و بیمه تکمیلی اشاره کرد و افزود: «سامانه دندانپزشکی جدید NRX با طراحی شماتیک دندانها، امکان انتخاب دقیق خدمات و کدهای درمانی را در کمترین زمان ممکن جهت تجویز یا ارئه خدمت برای دندانپزشکان گرامی فراهم میکند و فرآیند ثبت و پرداخت اسناد بیمهای به صورت کاملا الکترونیک و بر خط انجام میشود.»آتشین از سامانه خدمات شهروندی با آدرس اینترنتی https://csp.ihio.gov.ir و مرکز تماس پاسخگویی ۱۶۶۶ بصورت شبانه روزی به عنوان دیگر ابزارهای ارتباط مستقیم بیمهشدگان با سازمان یاد کرد و توضیح داد: «این سامانهها امکان ثبت درخواستها، شکایات ، پیگیری خدمات، ثبت بازخورد، و دریافت اطلاعات مرتبط با پوشش بیمهای را برای مردم فراهم میکنند که رضایت بیمهشدگان و پزشکان را افزایش دادهاند».وی در ادامه به سامانه پردازشگر الکترونیک اسناد بستری و خسارت متفرقه اشاره کرد و افزود: « طرح تبادل الکترونیک اسناد و سامانه رسیدگی الکترونیکی اسناد بستری رز یکی از مهمترین پروژههای عملیاتی سازمان است که از طریق شبکه زیر ساخت اختصاصی وزارت بهداشت و دانشگاههای علوم پزشکی، اطلاعات کلیه پروندههای بستری بیماران بعد از ترخیص را از his های بیمارستانهای طرف قرارداد کشور، بصورت کاملا الکترونیکی و آنلاین دریافت و بصورت مکانیزه رسیدگی میکند »
دیدگاهتان را بنویسید