کد خبر: 12578
تاریخ انتشار: 6/اسفند/1397 - ساعت : ۱۸:۴۷گروه : اخبار / اخبار استان / اقتصادی
ورود دو کشتی تجاری از مسیر کریدور بینالمللی به بندر کاسپین
پنجمین و ششمین کشتی تجاری از مسیر کریدور بینالمللی چین – قزاقستان – ایران وارد مجتمع بندری کاسپین شد. به گزارش خط قرمز، امین افقی با اعلام این خبر اظهار کرد: در ادامه روند فعالیت کریدور چین – قزاقستان – ایران دو کشتی تجاری حامل کالا از این مسیر کریدور بینالمللی در مجتمع بندری کاسپین تخلیه شدند. مدیر روابط عمومی و امور بینالملل سازمان منطقه آزاد انزلی افزود: محمولههای تجاری جدید توسط کشتیهای «دیبا» و «نازمهر» در مجتمع بندری کاسپین پهلو گرفتند، توسط شرکت حمل و نقل بینالمللی از شهر ووهان چین به مقصد مجتمع بندری کاسپین منطقه آزاد انزلی حمل شدند که این محمولههای تجاری به ارس ترانزیت خواهد شد. وی گفت: هر دو محموله تجاری به صورت حمل و نقل ترکیبی از مبداء شهر ووهان چین حامل قطعات شرکت آمیکو متعلق به شرکت سمند ریل توسط کشتی دیبا و نازمهر وارد منطقه آزاد انزلی شدند و به مقصد نهایی واحد تولیدی قطعات خودرو در ارس ترانزیت کانتینری میشوند. افقی یادآور شد: این کریدور از کشور چین شروع شده و از طریق خط ریلی چین – قزاقستان به بندر اکتائو در این کشور میرسد و با طی مسیر در دریای خزر به بندر کاسپین متصل میشود و با شروع فعالیت این کریدور امکان ترانزیت ۱۰ میلیون تن کالا فراهم شده و مزیت اصلی این کریدور، کاهش مسافت، زمان و هزینه حمل و نقل کالا نسبت به مسیر موجود از طریق دریای زرد، اقیانوس هند و بندرعباس در جنوب ایران است. وی ادامه داد: بر این اساس با توجه به سرمایه گذاری چند صد میلیارد دلاری چینیها برای فعالسازی مسیرهای جاده ابریشم جدید، شرایط جدید بینالمللی کشور، نقش این کریدور در توسعه مبادلات تجاریکشور و ترانزیت کالای کشور چین از مسیر منطقه آزاد انزلی به کشورهای همسایه روز به روز افزایش خواهد یافت. مدیر روابط عمومی و امور بینالملل سازمان منطقه آزاد انزلی بیان کرد: انتقال کالا در مسیر کریدور جدید چین و ایران، از مهمترین بندهای تفاهم نامه همکاری مشترک منعقده فی مابین سازمان منطقه آزاد انزلی و انجمن همکاریهای اقتصادی و سرمایه گذاری چین و توافقات صورت گرفته با رئیس اتاق بازرگانی چین برای بخش خصوصی و مدیران بنادر و راه آهن کشور قزاقستان و چندین سال نشستهای تخصصی مدیران ارشد این سازمان با مقامات رسمی کشور چین و قزاقستان برای فعالسازی این کریدور مهم ترازیتی است . گفتنی است؛ مسیر ترانزیتی چین(اروم چی)، قزاقستان(بندر آکتائو)، ایران(بندر کاسپین) به منظور ایجاد مسیرهای جدید ترکیبی میان ایران و چین با محوریت منطقه آزاد انزلی، افزایش ظرفیت حمل و نقل بار در دریای خزر از تیر ماه سالجاری و با حضور معاون اول رئیس جمهور و مقامات ملی و استانی و روسای اتاق بازرگانی چین با پهلوگیری نخستین کشتی تجاری در این مسیر در مجتمع بندری کاسپین به صورت رسمی شروع به کار کرده است و در بهمن ماه امسال اولین محموله تجاری از بندر بزرگ نینگبو در شرق کشور چین از مسیر این کریدور وارد بندر کاسپین شد که با ورود چهار کشتی تجاری در یک ماهه اخیر روند فعالیت این کریدور استمرار دارد.
دیدگاهتان را بنویسید