کد خبر: 40215
تاریخ انتشار: 23/آبان/1399 - ساعت : ۱۹:۴۲

یادداشت / چالش آسیب های اجتماعی در دهکده جهانی

یادداشت / چالش آسیب های اجتماعی در دهکده جهانی

یادداشت طیبه قدیمی – مدیر مسئول پایگاه خبری خط قرمز: بی شک درهرکشوری به فراخورموقعیت های زیستی ،جغرافیایی ، منطقه ای و حتی سیاسی آسیب های اجتماعی وجود دارد وغیرقابل انکار است و همه تلاش می کنند که سطح آن را درهر زمینه ای که وجود دارد به حداقل برسانند.
درکشور ایران سنت ها ،مذهب و دین با رفتارهای اجتماعی و خانوادگی به هم آمیخته است و این مسئله را می توان در برخی ازاستانهایی که قومی و گروهی زندگی می کنند بیشتر مشاهده کرد آنگونه که درعشایر ایران رعایت آداب ،سنن و دین اولین و مهمترین مرحله در پذیرش رفتارهای اجتماعی افراد است.
اما دراین میان زمانی که سخن از آسیب های اجتماعی به میان می آید پیکان دید به سوی خانواده سوق پیدا می کند این سوال مطرح است آیا خانواده اولین خاستگاه ایجاد ناهنجاری های اجتماعی است ؟
دراطراف خودمان جوانانی را ملاحظه می کنیم که با وجود داشتن خانواده علمی دارای ناهنجاریهای اجتماعی هستند و علاوه بر صدمه زدن به خود اطرافیان را نیز به چالش می کشند.
درعصر کنونی که به دهکده جهانی لقب گرفته است رسانه های مختلف اعم از مجازی ،ماهوره ای ، شبکه های محتلف تلوزیون تغییر در رفتاراجتماعی کشورهایی که پایبند به اصول و عقاید دینی هستند، بسیار تغییر ساز بوده اند دراین میان رسانه های غربی تلاش می کنند تا با ساختن برنامه های مختلف به نوعی در شیوه رفتار جوانان ایران تغییر ایجاد کنند و با القاء فرهنگ بیگانه،دوگانگی روحی و روانی را در آنها ایجاد نمایند و چه بسا که هزینه های زیادی را برای چنین برنامه ای هزینه می کنند.
آسيبهاي اجتماعي پديده هايي واقعي، متغير، قانونمند و قابل کنترل و پيش گيري اند .البته می توان به جرات گفت که در بسیاری از ناهنجاری های اجتماعی که به اعتیاد ، طلاق ، خودکشی ، ایدز ، سرقت ، انحراف جنسی ،  خشونت علیه زنان و… منجر می شود خاستگاه و نهاد اصلی از خانواده نیست بلکه خود جامعه این ناهنجاری را به جوانان رسانده است.
این ناهنجاری ها را می توان به وضوح درعرضه البسه نامتعارف که بوتیک های شیک به فروش می رسانند ، مشاهده کرد.
شلوارهایی که پاره هستند ، مانتوهایی که دکمه ندارند ، تیشرت هایی که با نوشته های نامشخص فروخته می شوند ، آرایشگرهایی که مدل های شیطانی آموزش دیده اند.اینها قدم اول برای تغییر درعقاید دینی ، سنتی و حتی ایرانی است.
جوانی که با داشتن خانواده ای مذهبی دست به تغییر پوشش خود می دهد و راضی می شود لباس نامتعارف به تن کند دیگر نمی توان از آن انتظار داشت که به عقاید دینی خود پشت نکند و تغییرندهد این ها تنها مقدمات ناهنجاری های اجتماعی است که به راحتی در جوانان ما ایجاد می شود.
اگرچه که نمی توان در دهکده جهانی را بست اما رسانه ملی با ساختن برنامه های غنی و فاخر می تواند افکار و زمان جوانان را به دست گیرد و بجای اینکه فرهنگ غرب بر جوانان القا شود فرهنگ غنی ایرانی اسلامی بر جوانان دیکته گردد.
همه خوب می دانیم که آسیب های اجتماعی بسیار گسترده و فراتر از یک مقاله ، همایش و حتی کتاب است همه در مقابله با آسیب های اجتماعی مسئولیم.
یافته های روانشناسی -اجتماعی کمک های قابل توجهی در نظریات مربوط به آسیب شناسی اجتماعی می کند از سوی دیگر آسیب شناسی اجتماعی با علوم پزشکی ، حقوق ، روانشناسی و…. ارتباط دارد.
اما محققان ، جامعه شناسان ، کارشناسان اجتماعی در واکاوی چرایی و چگونگی کاهش آسیب های اجتماعی مسئولیتی سنگین دارند تا با آسیب شناسی اجتماعی جامعه را به آگاهی و اعتلا برسانند کمک به متولیان امنیت و نظم سنگین ترین وظیفه برای جلوگیری از آسیب های اجتماعی است.
زمانی که نیروهای انتظامی ،امنیتی و دولتی  برای کنترل وجلوگیری از بزهکاری دست به کارمی شوند اینجا همکای و تعامل همه دلسوزان لازم است که به دور از همه عقاید شخصی و سلیقه ای در تحقق این اهداف  و مبارزه با هنجار شکنی با متولیان همکاری موثر داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *