کد خبر: 58353
تاریخ انتشار: 15/دی/1401 - ساعت : ۱۳:۰۲گروه : فرهنگی اجتماعی
نقش کانون در پیشگیری از«راهزنی فرهنگی و تربیتی» اهمیت دارد
مدیرکل آموزش و پرورش استان گیلان در نشست هماهنگی و برنامهریزی«طرح کانونمدرسه»، مراکز کانون پرورش فکری را محلی برای ارایه مطالب و محتوای مفید دانست و از نقش این مجموعه درپیشگیری از«راهزنی فرهنگی و تربیتی» سخنگفت. محمد فائزی که در نشست برنامهریزی و هماهنگی طرح «کانون مدرسه» و درجمع معاونان، روسای نواحی آموزش و پرورش و مسئولان مراکز فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان سخنمیگفت، با بیان این مطلب افزود: لازماست فرزندان ایران اسلامی به ابزار آیندهسازی مجهز شوند و این مهم جز با همافزایی فرهنگی مسیرنیست. دنیای امروز، عصر ارایه بستههای فرهنگی مخاطبپسند مدیرکل آموزش و پرورش درعینحال، رشد و بالندگی کودکان را نیازمند عبور از گذرگاههای مختلف و مراکز عرضه کالاهای فرهنگی متنوع دانست و گفت: دنیای امروز، عصر ارایه بستههای فرهنگی مخاطبپسند است و ضرورتدارد آموزههای فرهنگی و تربیتی مبتنی بر باورهای ایرانیاسلامی، در قالبی شکیل و مورد قبول کودکان و نوجوانان عرضهشود. مراکز کانون، محلی برای ارایه مطالب و محتوای مفید وی برهمین اساس نیز از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بهعنوان مکمل و نظام آموزشی کشور و محلی برای خدماترسانی مخاطبپسند یادکرد و با تاکید بر این مهم که کودک و نوجوان، علاوه بر فراگیری آموزشهای درسی، نیازمند دریافت خدمات فرهنگی خلاقانه است، تصریحکرد: کانون، مجموعهای قابل اعتماد محسوبمیشود و میتواند در سایه همافزایی با آموزش و پرورش، نقش بهسزایی در رشد مخاطب و پیشگیری از«راهزنی فرهنگی و تربیتی» ایفاکند. برپایی اردوهای فرهنگی با آورده تربیتی، مورد تاکید آموزش و پرورش فائزی در ادامه، به اجرای طرح کانونمدرسه طی سهسال آتی اشاره و با بیاناینکه سیاست آموزش و پرورش برگزاری اردوهای فرهنگیِ با آوردههای تربیتی است، اظهارداشت: این طرح، زمینه ارایه هنرمندانه آموزههای فرهنگی و تربیتی را به دانشآموزان فراهممیکند و میتوان با استفاده مناسب از این فرصت آموزشی و پرورشی و امین قراردادن کانون و مربیان آن، بسترهای لازم را برای عرضه هدفمند فعالیتهای فرهنگی ایجادکرد. این مدیر فرهنگی در همینحال، ظرفیتهای گسترده انجمن اولیا و مربیان را خاطرنشانکرد و با تبیین این موضوع که آموزش و پرورش تنها مجموعهای است که امکان ارتباط مستقیم با والدین و دانشآموزان را دارد، گفت: ضروری است از این فرصت به بهترین شکل ممکن برای معرفی و رونقبخشی هرچه بیشتر به مراکز کانون پرورش فکری استفادهشود. سیدجلیل میرعظیمی در ادامه به فرآیند اجرای طرح کانونمدرسه اشارهداشت و توضیحداد: بهرهگیری از امکانات و ظرفیتهای آموزشی و فرهنگی برای توسعهی فعالیتهای تربیتی، پرورش خلاقیت و آشنایی هرچهبیشترکودکان و نوجوانان، والدین و اولیای تربیتی با مراکز فرهنگی هنری کانون و زمینهسازی جهت جذب و پایدارسازی اعضا، از اهداف این طرح محسوبمیشود.
لزوم بهرهگیری از ظرفیت انجمن اولیا و مربیان برای معرفی افزونتر کانون
وی در همین ارتباط اضافهکرد: کانون پرورش فکری و آموزش و پرورش، ذیل عنوانهای متفاوت و با همراهی هم در یک مسیرحرکتمیکنند و طرح کانونمدرسه نمونهای از این مشارکتها در جهت ارتقای توانمندیها، غنیسازی اوقات فراغت و مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن در میدان و درعرصه فضای مجازی است.
تاکید بر لزوم همراهی افزونتر روسای نواحی و مدیران مدارس برای اجرای طرح کانونمدرسه، دیگربخش صحبتهای محمدفائزی بود و وی درپایان از سرپرست و کارکنان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان برای ایجاد زمینههای لازم جهت هماندیشی و پیشبرد برنامههای فرهنگی و آموزشی قدردانیکرد.
طرح کانونمدرسه، نماد همگرایی فرهنگی است
سرپرست کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان هم طی این نشست که به میزبانی این مجموعه در رشت برگزارشد، ضمن خوشآمدگویی به حاضران و مثبت ارزیابیکردن افزایش تعامل و همکاریها در عرصه فرهنگ اظهارکرد: طرح «کانون مدرسه» نماد همگرایی فرهنگی است و مشارکت و همافزایی، از مولفههای این طرح بهشمارمیرود.
کتابمحور بودن فعالیتهای کانون و آموزشهای خلاقانه و هدفمند مربیان از دیگر موضوعهایی بود که میرعظیمی به آن اشاره داشت.
وی همچنین، در تشریح روند اجرای طرح کانون مدرسه و طیف مخاطبان آن گفت: این طرح سه ساله، در سال 1401 از دی تا پایان اردیبهشت بهمرحله اجرا گذاشتهمیشود و دانشآموزان دختر و پسرِ پایهی دوم تا ششم ابتدایی مدارس دولتی، در قالب اردوی فرهنگی از برنامههای مربیان کانون بهرهمند میشوند.
دیدگاهتان را بنویسید