کد خبر: 58194
تاریخ انتشار: 28/آذر/1401 - ساعت : ۰۹:۳۵
گروه : اقتصادی

میانگین سن ناوگان حمل و نقل گیلان ۵سال از متوسط کشوری بیشتر است

میانگین سن ناوگان حمل و نقل گیلان ۵سال از متوسط کشوری بیشتر است

سرپرست اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گیلان با اشاره به اینکه میانگین سن ناوگان حمل و نقل کالا در استان ۲۰.۷۴ سال است، گفت: میانگین سن ناوگان حمل و نقل بار و مسافر گیلان در بخش‌های مختلف بین یک تا پنج سال از متوسط کشوری بیشتر است.

سرپرست اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گیلان به مناسبت هفته حمل و نقل، رانندگان و راهداری در جمع فعالان این عرصه که با حضور اسدالله عباسی استاندار گیلان برگزار شد، اظهار کرد: میانگین سن ناوگان حمل و نقل کالا در گیلان ۲۰.۷۴ سال است حال آنکه در کشور این نرم ۱۶.۹۲ و در بخش حمل و نقل مسافر نیز میانگین سنی اتوبوس ۱۱.۲۱ سال و متوسط کشوری ۱۲.۶سال است برای مینی بوس‌های استان نیز ۳۱.۲۹ سال و متوسط کشور ۲۶.۷۵ سال و سواری ۱۱.۵۱ که این متوسط در کشور ۱۱.۷۴ سال می باشد.

وی با اشاره به فعالیت ۱۰ هزار و ۶۷۴ دستگاه حمل و نقل عمومی بار و مسافر در گیلان افزود: از این تعداد ۲ هزار و ۷۳۹ دستگاه در بخش حمل و نقل مسافر شامل ۱۳۸ دستگاه اتوبوس، ۶۷۱ دستگاه مینی بوس، هزار و ۹۳۰ سواری و هفت هزار و ۹۳۵ دستگاه ناوگان حمل و نقل کالا در استان فعال است.

غلامعلی نیک‌فهم با بیان اینکه هفت پایانه مسافربری عمومی، دو پایانه خصوصی و سه پایانه بار در استان فعالیت می کنند، گفت: در حوزه مسافر نیز یک کانون حمل و نقل مسافر، هشت انجمن صنفی شرکت ها، پنج انجمن صنفی رانندگان و یک اتحادیه شرکت های تعاونی سواری کرایه در گیلان وجود دارد.

این مسئول با بیان اینکه ۲۶ آذر روز حمل و نقل و اول دی روز راهدار نام گرفته است، اضافه کرد: حمل و نقل و راهداری دو شغل مهم، سخت و سنگین در کشور است اگر هر کدام در صحنه نباشد، صادرات و حوزه اقتصادی و اجتماعی کشور متلاطم می شود.

رئیس کانون حمل و نقل کالای استان گیلان نیز در این نشست با بیان اینکه چرخ حمل و نقل فرسوده است، عنوان کرد: نوسازی ناوگان حمل و نقل ضرورت دارد از این‌رو باید به این مهم توجه ویژه شود.

وی با اشاره به نقش مهم صنعت حمل و نقل بیان کرد: در بخش حمل و نقل کالا اگر مایحتاج مردم به موقع نرسد یا مواد اصلی کارخانه ها برای تولید تامین نشود به طور قطع با مشکل مواجه خواهیم شد که این نشان از اهمیت این حوزه است.

اسحاق نبی نیا به مشکلات شرکت های حمل و نقل کالا در گیلان با سازمان های امور مالیاتی و تامین اجتماعی اشاره کرد و گفت: رانندگان نیز وضعیت درآمدی مناسبی ندارند از اینرو نیازمند توجه و رفع مشکلاتشان هستند.

رئیس کانون حمل و نقل مسافر گیلان نیز با اشاره به فعالیت ۱۴۹ شرکت حمل و نقل مسافر و ۹ پایانه مسافربری در گیلان عنوان کرد: باید تسهیلاتی برای بازسازی این پایانه ها در نظر گرفته شود.

ناصر یوسفی با بیان اینکه فرسودگی ناوگان حمل و نقل در گیلان از مشکلات این صنعت است، خاطرنشان کرد: افزایش بی رویه اقلام ویژه حمل و نقل شامل لاستیک خودرو و سایر ملزومات مشکلاتی را ایجاد می کند که باید اقدام موثری برای تامین و تسهیل دسترسی آنان به این اقلام با نرخ مناسب هم برنامه ریزی شود تا عاشقان این کار را از دست ندهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *