کد خبر: 67840
تاریخ انتشار: 21/شهریور/1403 - ساعت : ۲۲:۰۴

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان : نگران بحران جمعیت باشیم

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان : نگران بحران جمعیت باشیم

طیبه قدیمی : معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان ظهر امروز در همایش تجلیل از بهورزان شهرستان فومن ضمن قدردانی از شبکه بهداشت این شهرستان اظهار کرد : رسول خدا(ص)در حدیثی فرموده است که  ارزش دو نعمت از نظر مردم پوشيده است و آن امنيت و تندرستی است و مصداق این نکته را که سلامتی بر امنیت اولویت دارد در دوران کرونا دیده شد که در اوج بحران ویروس منحوس شاهکار کادر درمان بهنمایش گذاشته شد وقتی سلامت جامعه در کل دنیا مورد آسیب و گزند قرار گرفت امنیت ، اقتصاد و بسیار از موضوعات دیگر نیز به هم ریخت.

دکتر سید محمود رضوانی اظهار کرد : در دوران کرونا در حق پرستاران نامهربانی‌های صورت گرفت اما همه کادر درمان پرستاران نیستند کرونا زمانی خاموش شد که با تلاش همکاران به پوشش قابل قبول واکسیناسیون رسیدیم آن وقت بود که بیمارستان‌ها خلوت شد کادر درمان نیز به آرامش نسبی رسید. اما کرونا هنوز برای کادر بهداشت به اتمام نرسیده و کروناهای خاموشی هستند که کادر درمان و بهداشت هر روز با آنها دست به گریبان هستند کرونای امروز ما فشار خون ، دیابت ، بیماری‌های قلبی ، پوکی استخوان است که بهروزان و کادر بهداشت و دوران  هر روز با آن درگیر هستند.

وی با اینکه مشکل جمعیت مشکل جدی ماست ، تصریح کرد : بحران جمعیت مشکلی در هم پیچیده است که ما باید در این سیستم پیچیده سهم خود را ادا کنیم در اذهان عمومی مردم دلیل اول عدم فرزندآوری را مشکلات اقتصادی مطرح می‌کنند در صورتی که با مطالعات و تحقیقاتی که کارشناسان به انجام رساندند دلیل اصلی اقتصاد نیست.
دکتر رضوانی افزود : می‌بایست به مشکل فرزندآوری فقط از بعد جوانی جمعیت نگاه نکرد بلکه سالمندی بعد دیگر جمعیت است بحران جمعیت سالمندی بسیار حساس‌تر خواهد بود ما در مسیر سالمندی قرار داریم گیلان یکی از سالمندترین استان‌های کشور است که این مشکل خود تبعاتی را به همراه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه ۷۰ درصد منابع بهداشت و درمان خرج ۱۰ درصد سالمندان خواهد شد، تصریح کرد : صرف منبع بهداشت و درمان  واضح‌ترین مشکل جامعه سالمندی است و نبود نیروی کارآمد، پویا ، جوان و مولد بزرگترین معضل جامعه سالمند خواهد بود.

وی تاکید کرد : وظیفه ما در بخش بهداشت و درمان این است که فرزندآوری و بحران جمعیت را تبیین کنیم و مشاوره و راهنماییی‌های خود را ارائه دهیم و نگران بحران جمعیت باشیم جامعه‌ای که نیروی انسانی مولد نداشته باشد در بسیاری از بخش‌ها به مشکلات اساسی مواجع خواهد شد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گیلان در این همایش از تلاش ها و اقدامات موثر بهورزان شهرستان فومن تقدیر و تجلیل کرد .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *