کد خبر: 16502
تاریخ انتشار: 30/فروردین/1398 - ساعت : ۱۹:۵۲

سیر تحول پرچم کشور ایران در طول تاریخ

سیر تحول پرچم کشور ایران در طول تاریخ

پرچم ایران در طول تاریخ گاه شکل و شمایل متفاوتی را به نمایش گذاشته است. با این حال در اکثر دوره‌های تاریخی می‌توان وجود برخی جزییات و نمادهای ثابت را در این پرچم مشاهده کرد.

خط قرمز – از پرچم رسمی ایران در برخی دوره‌های تاریخی نمونه‌ای کاملا واضح و عینی در دست نیست. با این حال به مدد اسناد به جا مانده از دوران گذشته و همچنین وجود برخی منابع قدیمی و معتبر می‌توان پرچم ایران در دوره‌های تاریخی خاص را تا حدی نزدیک به واقعیت بازسازی کرد.

به طور کل دگرگونی‌های پرچم ایران در طول تاریخ از همان دوران باستان وجود داشته و این تغییرات در زمان‌های پس از آن نیز به قوت خود باقی بوده است. شاید بتوان یکی از مشهورترین نمونه‌های پرچم ایران در دوران باستان را درفش کاویانی دانست. پرچم نمادینی که ماهیت آن ریشه در اساطیر ایران باستان دارد.

در روایت مربوط به قیام کاوه مقابل ضحاک، او که یک آهنگر زجر کشیده و داغ دیده بود، پیشبند آهنگری خود را بر سر نیزه زد و آن را به نماد قیام در برابر ظلم تبدیل کرد. در نهایت همان درفش اهمیتی دو چندان یافت و به یک نماد پر اهمیت ملی تبدیل شد. به دلیل ریشه‌های عمیق و محکم درفش کاویانی در اساطیر دوران باستان، این درفش یکی از مهمترین و شناخته شده‌ترین درفش‌ها یا پرچم‌های ایران در دوران باستان به شمار می‌رود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *