کد خبر: 48587
تاریخ انتشار: 14/شهریور/1400 - ساعت : ۱۳:۰۶

رشد 116 درصدی صادرات توسط شرکت های تعاونی گیلان

رشد 116 درصدی صادرات توسط شرکت های تعاونی گیلان


عباس علیزاده  گفت: در هفته تعاون سال‌جاری 17 طرح تعاونی در زمینه تولید آب معدنی، مرغ گوشتی، تولید الیاف مصنوعی و مسکن با سرمایه گذاری بالغ بر یک هزار و 580 میلیارد ریال با اشتغالزایی مستقیم برای332 نفر به بهره برداری می رسد.

همزمان با هفته تعاون عباس علیزاده مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان به دلیل محدودیت های کرونایی در  نشستی خبری با حضور تنها شش خبرنگار از خبرگزاری های جمهوری اسلامی در استان دیدار و گفتگو کرد.


وی در این نشست با گرامیداشت یاد شهدای دفاع مقدس، شهدای مظلوم مدافع حرم و شهیدان عرصه امنیت و سلامت، فرا رسیدن هفته تعاون را به همه تعاونگران و فعالان این عرصه در استان تبریک گفت.

علیزاده در ادامه تعاون را یکی از سه رکن اصلی اقتصاد کشور دانست و تصریح کرد : قانون برای بخش تعاون سهم 25 درصدی در اقتصاد قائل شده است که تا کنون بین 5 تا 6 درصد آن در کشور محقق شد.

وی یادآور شد:  سهم بخش تعاون دراقتصاد استان  باتوجه نقش فعال تعاونی‌های استان بیش از 10درصد برآورد می‌شود که از این نظر وضعیت بهتری نسبت به میانگین کشوری دارد.

علیزاده اضافه کرد : در سال های اخیر تاسیس شرکت های تعاونی بزرگ وتاثیرگذارهمانند شرکت های تعاونی توسعه وعمران، بخش تعاون را وارد مرحله جدیدی از حضور مردم در فضای اقتصادی جامعه به ویژه در شرایط تحریم کرد.

وی ادامه داد : در آینده  بخش مهمی از فعالیت های توسعه ای واقتصادی شهرستان‌ها از طریق این شرکت ها و مسئولیت کارها با همفکری و همیاری خود ذینفعان یعنی مردم خواهدبود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان با اشاره به شعار اتحادیه بین المللی تعاون در سا جاری گفت: این اتحادیه شعار” با هم از نوبسازیم” را به عنوان شعار هفته تعاون امسال برگزید وامید است با حضور چشمگیر و نقش بی بدیل تعاونگران  منشا اقدامات شگرفی در این حوزه باشیم.

علیزاده در بخش دیگری از بیانات خود تعداد شرکت های تعاونی فعال و در دست اجرا در استان را 2 هزار و 418 شرکت با 199 هزار عضو و ایجاد اشتغال برای 32 هزار نفر عنوان کرد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر 14 اتحادیه تعاونی و 295 شرکت تعاونی عضو در بخش های مختلف مسکن،  مصرف، اعتبار، مرزنشینان، حمل ونقل، سهام عدالت، صنعتی، کشاورزی، گردشگری، خدماتی، صنایع دستی و فرش دستباف و تامین نیاز مشغول به فعالیت می باشند.

مهم ترین اقدامات حوزه تعاون در سال 99 و 5 ماهه اول سال جاری

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان تشکیل 78 شرکت تعاونی جدید با 2 هزار و 521 عضو و یک هزار و 497 فرصت شغلی،46 میلیون دلار صادرات توسط 20 شرکت تعاونی استان به مقصد کشورهای آسیایی و اروپایی، پیگیری طرح چند منظوره کردن جایگاه تعاونی های صید پره، شناسائی طرح ها و فرصت های سرمایه گذاری بخش تعاون درسطح شهرستان ها به تعداد 20 طرح، کمک بلاعوض به 8 تعاونی زنان سرپرست خانوار به مبلغ530 میلیون ریال را تنها بخشی از مهم ترین اقدامات حوزه تعاون در سال 99 و 5 ماهه اول سال جاری عنوان کرد.

وی ادامه داد: در هفته تعاون امسال نیز 17 طرح تعاونی در زمینه تولید آب معدنی، مرغ گوشتی، تولید الیاف مصنوعی و مسکن با سرمایه گذاری بالغ بر یک هزار و 580 میلیارد ریال با اشتغالزایی مستقیم برای332 نفر به بهره برداری می رسد.

علیزاده با بیان اینکه مرکز نوآوری بخش تعاون استان گیلان در یکی از تعاونی های دارای مرکز آموزش عالی در هفته تعاون به بهره برداری می‌رسد افزود: این مرکز نقش مهمی در جذب ایده های نو در بخش تعاون و رفع مشکلات تعاونی‌ها دارد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان ساخت حدود 13000 واحد مسکونی توسط بیش از 100 شرکت تعاونی مسکن مهر، ارائه بخش اعظم خدمات حمل ونقل بار و مسافر استان توسط تعاونی های حمل و نقل مسافر و بار، صید100 در صد ماهی دریایی توسط 51 تعاونی صید پره، تولید حدود 30 درصد گوشت سفید استان توسط 115تعاونی مرغداری، انجام فعالیت های عمران روستایی و آبادانی توسط 43 تعاونی دهیاری، سازماندهی حدود 3000 تولیدکننده خرد و متوسط درقالب تعاونی های تامین نیاز، فعالیت در حوزه ماهیان خاویاری، مراکزتشخیص پزشکی و مراکز آموزش عالی را از دیگر اقدامات بخش تعاون استان عنوان کرد.

علیزاده ادامه داد: با توجه به شیوع ویروس کرونا، تعاونی های تولید پوشاک وتولیدکننده محصولات بهداشتی نقش مهمی در تولید ماسک و مواد ضد عفونی کننده در سطح استان داشتند.

وی با بیان این مطلب یادآور شد: برخی از این تعاونی ها محصولات خود را به صورت رایگان در اختیار نیازمندان و مردم قرار دادند.

مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی گیلان در بخش پایانی بیانات خود با اشاره به برگزاری شانزدهمین جشنواره تعاونی های برتر ملی افزود: استان گیلان با  16تعاونی دارای بیشترین تعداد تعاونی برتر استانی در کل کشور است که در ارزیابی نهایی نیز دو شرکت تعاونی حائز رتبه برتر کشوری شدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *