کد خبر: 65912
تاریخ انتشار: 19/اردیبهشت/1403 - ساعت : ۲۲:۴۵

راه گشایی برای ترمیم سبک زندگی ایرانی اسلامی

راه گشایی برای ترمیم سبک زندگی ایرانی اسلامی

یادداشت مدیر مسئول – طیبه قدیمی: اسلام و فرهنگ ایرانی دو مولفه هستند که هویت مردم ایران را می سازند. داشتن جامعه متعالی از خانواده شکل می گیرد و خانواده را باید مقدس ترین نهاد اجتماعی دانست.
فضای امروز جامعه ایران به تاثی از فرهنگ های دیگر قرار گرفته و دستخوش تغییرات اساسی شده است .
خانواده های چند فرزندی کوچک شده و به خانواده های تک فرزندی تبدیل گشته اند و مسائل مختلف اجتماعی موجب تغییر در سبک زندگی ایرانیان شده است .
خانواده ها از انسجام و وحدت کمتری برخوردارند و این خود نمونه بارز تعییر است .
جامعه شناسان معتقدند که تعادل و شکوفایی افراد جامعه در خانواده ها شکل می گیرد و به بطن جامعه نفوذ می کند .
اما چرا امروزه جامعه ایران اسلامی دستخوش تغییر در سبک زندگی گردیده است ؟
این موضوع دارای پوسته های متعددی است که می بایست توسط متولیان امرو جامعه شناسان مورد بررسی قرار گیرد ودر بستر دانشگاه ها ومراکز علمی مورد تحقیق باشد .
زندگی مجردی، افزایش سن ازدواج ، عدم فرزندآوری ، تجمل گرایی ، پوشش های نامتعارف ، پایبند نبودن به عقایدو… مصادیق تغییر در سبک زندگی است .
شکاف فرهنگی میان نسل ها توانسته تغییر سبک زندگی را به خوبی نشان دهد . پسرانی که پس از رسیدن به سن سربازی خود را از خانواده جدا می کنند و تن به ازداوج نمی دهند و زندگی مجردی را انتخاب می کنند دخترانی که خود همسری را برای ازدواج انتخاب می کنند ودیگر خود را ملزم به اجازه والدین نمی دانند .
زوج های جوانی که بجای فرزند آوری ترجیح می دهند این خلا را با نگهداری حیوانات خانگی پر کنند . خانواده هایی که هزینه های گزافی برای دیزاین منازل خود به سبک غربی مصرف می کنند و اینجاست که این تغییر جامعه را با خود به سمت تغییری ناهمگون با فرهنگ شرعی و تاریخی ایرانیان پیش می برد و موجب هنجارهای بسیاری در جامعه می شود و مدیریت اجتماعی را به چالش می کشاند .
سبک زندگی ایرانی مشخص می کند که هر فرد در مقابل با خود ، خانواده ، دیگران ، طبیعت ، جامعه و .. چه نقشی دارد وچگونه باید رفتار کند .
فرهنگ غرب در دو دهه اخیر توانسته بوسیله جنگ نرم در بنیاد خانواده های ایرانی تزلزل ایجاد نماید تا جایی که موجب ناهنجارهای زیادی در میان جوانان ایران شده است .
همدلی ،انسجام و نشاط خانوادگی را درکمتر خانواده جوان ایرانی می توان مشاهده کرد آنگونه که درفرهنگ گذشته جوانان از معیاری معینی برای زندگی الگو می گرفتند جای خود را به فرهنگ نامانوس غربی داده و توانسته در فرزند آوری و آمار طلاق تاثیر زیادی داشته باشد .
چگونگی مقابل با تغییر در سبک زندگی ایرانی اگرچه بسیار عمیق و گسترده است اما در اولین قدم می توان فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی را در مدارس به بهترین نحو برای دانش آموزان آموزش داد و از فراموشی فرهنگ ایرانی جلوگیری کرد .

متولیان نهادهای بزرگ آموزش و فرهنگ اعم از دانشگاه ها ومدارس با تدوین برنامه های فرهنگی ، سبک های ایرانی اسلامی را برای نسل جدید بشناسانند و معرفی کنند و تربیت اجتماعی نسل جوان را با تربیت اسلامی و ایرانی همراه سازند.
ایجاد بستر لازم جهت ترمیم و برگشتن به سبک ایرانی و بهره مندی از متخصصان فرهنگی ، اندیشمندان ، فرهیختگان و چهره های برتر با ارائه راهکار ها ی لازم و کارآمد می تواند راهگشا باشد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *