کد خبر: 47352
تاریخ انتشار: 27/تیر/1400 - ساعت : ۱۷:۵۳

افزایش اشتغال و جذب توریست از مزیت های ثبت در شبکه شهرهای خلاق

افزایش اشتغال و جذب توریست از مزیت های ثبت در شبکه شهرهای خلاق


عضو هیات علمی دانشگاه گیلان در وبینار تخصصی انتقال تجربه شهرهای خلاق ایران، از دیگر سخنران این وبینار در زمینه مزیت های این برند برای شهرهای اصفهان و رشت و بهره برداری مدیریت شهری از این برند اظهار داشت: مردم شهرهای اصفهان، رشت و همچنین دو شهر سنندج و بندرعباس که سالهای زیادی از ثبت شان نمیگذرد، به دنبال خروجی این مسئله هستند.


مشاور علمی رئیس شورا در شهر خلاق خوراک شناسی با بیان اینکه در رابطه با شهری که به عنوان شهر خلاق یونسکو ثبت میشود، دو محور حائز اهمیت می باشد، اول اثرگذاری بر روی مدیریت شهری و دوم برند سازی شهری، اذعان داشت: لازم نیست برای برندسازی شهر اصفهان یا رشت کمیته ای تشکیل دهیم چون برندشان مشخص است. برند رشت خوراک و برند اصفهان صنایع دستی است. علاوه بر اینکه شهر اصفهان شهر جهانی صنایع دستی نیز است و از این لحاظ دارای قابلیت بسیار بالایی در سطح دنیا است.
دکتر روشن بابایی همتی در تکمیل اظهاراتش افزایش اشتغال و جذب توریست را از دیگر مزیت های ثبت در شبکه شهرهای خلاق عنوان نمود و گفت: با وجود شیوع کرونا و افت شدید در ورود توریست، شهرهای اصفهان، شیراز و یزد به عنوان مثلث طلایی گردشگری در ایران بیشترین توریست را خواهند داشت و بعد از آنها در لایه های بعدی سفر استانهای دیگر انتخاب می شوند اما نکته اینجاست که ما چه کارهای می توانیم انجام دهیم و چگونه می توانیم این مزیت ها را پررنگ کنیم.
عضو هیأت علمی دانشگاه گیلان در ادامه افزود: رشت در این پروسه یا فرآیند شهر خلاق می تواند موزه خوراک شناسی داشته باشد و با ایجاد این موزه یکی از تعهدات خود به یونسکو را انجام دهد. ایجاد آکادمی خوراک همانطور که در تمام دنیا از جمله در شهر پارما راه اندازی گردیده، دیگر اقدامی است که در این راستا در رشت می تواند اجرا شود. ضمن اینکه ایجاد خیابان غذا و عرضه غذای محلی به تناسب عنوان شهر خلاق خوراک و ایجاد پارک صبحانه یا پارک غذا نیز می تواند اجرا گردد.
مشاور رئیس شورا در شهر خلاق با بیان اینکه این برنامه ها و اقدامات در پنج سالی که گذشت می توانست اجرا شود، خاطر نشان کرد: رویکرد سرمایه گذاری و موانعی که در این عرصه وجود دارد باید در نظر گرفته شود. به همین دلیل این اتفاقات می توانست توسط بخش خصوصی و با مشارکت شهرداری و سایر سازمان های ذینفع در این موضوع رخ دهد.
دکتر روشن بابایی در ادامه بحث سرمایه گذاری در ایران را مورد اشاره قرار داد و گفت: سرمایه گذار به دنبال مطالعات امکان سنجی در مورد سرمایه است. وقتی سرمایه گذار تصمیم به سرمایه گذاری می گیرد، مطالعات سرمایه گذاری یا همان FS که در دنیا معروف است، مورد انتظار او بوده و چنانچه وجود نداشته باشد، سرمایه گذار به هیچ وجه احساس امنیت نخواهد کرد. این فضای ناامن نه تنها در گیلان بلکه در بسیاری از استانهای کشور وجود دارد.
وی به برخی از دلایل عدم تحقق اهداف شهر خلاق خوراک شناسی اشاره کرد و گفت: عدم به کارگیری افراد فنی، عدم برگزاری همایشها، نمایشگاهها و جشنواره با شکل و اهداف درست، عدم برگزاری دوره های کامل آموزشی و عدم انجام استاندارد سازی رستورانها از جمله این دلایل بودند.
دکتر روشن بابایی با بیان اینکه در برنامه چشم انداز آینده بسیاری از آنچه گفته شد مستند گردیده و حالت اجرایی به خود خواهد گرفت و در آینده به نتیجه خواهد رسید، خاطر نشان کرد: همانطور که آقایان علیرضا نصر اصفهانی و دکتر احمد رمضانپور نرگسی اشاره کردند، اتفاقاتی که در حوزه خواهرخواندگی و پیمان هم پیوندی رخ خواهد داد، برای هر دو شهر رشت و اصفهان بسیار پررنگ و حائز اهمیت میباشد
عضو هیأت علمی دانشگاه گیلان با بیان اینکه شهرهایی همچون یاش رومانی ، بوداپست مجارستان، برلین آلمان، ریاض عربستان و بسیاری از شهرهای مهم جهان با اصفهان خواهر خوانده هستند، گفت: اتفاق بسیار بزرگی است که شهرهای ایران هم با یکی از بهترین شهرهای جهان که اصفهان است پیمان هم پیوندی منعقد نمایند.
مشاور رئیس شورای اسلامی شهر رشت در شهر خلاق خوراک در پایان پیشنهاد رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان جهت اختصاص فضایی در شهر رشت برای عرضه صنایع دستی اصفهان و همینطور در اصفهان برای عرضه خوراک رشت را بسیار مؤثر خواند و گفت: برای اینکه این پیمان هم پیوندی پایدار بماند، دیگر شهرهای ایران یعنی شهر سنندج که در رشته موسیقی و بندر عباس در رشته هنرهای سنتی و صنایع دستی ثبت شده اند نیز می توانند از این پتانسیل استفاده نموده و این رویه را دنبال کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *