کد خبر: 5452
تاریخ انتشار: 1/آذر/1397 - ساعت : ۱۱:۵۶گروه : اخبار / اخبار استان
پس از ۱۱ سال صبح امروز راه آهن رشت ـ قزوین به صورت آزمایشی افتتاح شد
به گزارش خط قرمز صبح امروز خط ریلی و راهآهن قزوین ـ رشت با حضور معاون رئیسجمهور و رئیس سازمان برنامهوبودجه کشوربهصورت آزمایشی در رشت افتتاح شد. راهآهن قزوین رشت در سال ۸۶ از سیاه چشمهی قزوین با هشت قطعه شروع و ۷۰ کیلومتر از این مسیر ریلی به همراه ابنیههای موردنیاز در حوزه استحفاظی استان قزوین کشیده شد. خط آهن ۱۶۴ کیلومتری قزوین-رشت شامل ۲۲ کیلومتر تونل و ۱۷ کیلومتر پل است و گفته میشود بزرگترین پل ریلی کشور به طول یک هزار و ۴۳۰ متر بر روی دریاچه سد منجیل احداثشده است. هزینه ی ۱.۸ میلیاردی برای جابهجایی حدود ۱۴ میلیون بار و مسافر برای بهرهبرداری از راهآهن قزوین- رشت بیش از یک هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان اعتبار ملی هزینه شده و با بهرهبرداری کامل از آن سالانه چهار میلیون مسافر و ۱۰ میلیون تن کالا جابجا خواهد شد. خط آهن قزوین ـ رشت از ایستگاه سیاه چشمه تا ابتدای ایستگاه کوهین به طول 30 کیلومتر یک خطه، از ایستگاه کوهین تا ایستگاه لوشان به طول 40 کیلومتر 2 خطه و از ایستگاه لوشان تا انتهای مسیر یک خطه است. حداکثر سرعت قطارهای باری این خط آهن 120 کیلومتر و قطارهای مسافربری 160 کیلومتر در ساعت خواهد بود. ظرفیت حمل مسافر خط آهن قزوین – رشت سالانه 3 میلیون و 381 هزار نفر و ظرفیت حمل بار آن 9 میلیون و 867 هزار تن است. در احداث این خط آهن 53 دستگاه تونل به طول 22 کیلومتر، 62 دستگاه پل خاص به طول 9 کیلومتر و پنج ایستگاه در کوهین، لوشان، منجیل، رستمآباد، امامزاده هاشم و رشت ساختهشده است. برای ساخت خط آهن قزوین – رشت 14 میلیون مترمکعب خاکریزی، 18 میلیون مترمکعب خاکبرداری و یک و نیم میلیون مترمکعب بتنریزی شده است. توجیه اقتصادی راهآهن رشت قزوین مشروط به اتصال بنادر آستارا و انزلی گرچه راهآهن رشت قزوین از آرزوهای دیرینه گیلانیان است و امروز نیز بهصورت آزمایشی پس از همت ۱۰ سال مورد بهرهبرداری قرارگرفته اما این خط ریلی زمانی منجر به توسعه اقتصادی و رشد منطقه میشود که به دو بندر انزلی و آستارا نیز کشیده شود. افزایش تراز تجاری ایران به کشورهای cis با پیوستن آستارا و انزلی به راهآهن رشت اتصال را آهن رشت به آستارا و بندرانزلی مسیر ترانزیتی ریلی ایران به کشورهای منطقه قفقاز و آسیای میانه را فراهم میکند و تراز تجاری ایران با کشورهای cis را به دلیل سرعت و کاهش هزینهها به میزان قابلتوجهی افزایش میدهد. مقررشده راهآهن گیلان برای پیوستن به دو بندر انزلی و آستارا از رشت دوشاخه شود که احداث آنها از رشت تا انزلی به طول ۵۰ کیلومتر توسط شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور و از رشت تا آستارا توسط شرکت راهآهن ساخته شود. راهآهن رشت ـ بندر انزلی نیز که هماکنون تعیین تکلیف شده و در حال احداث است در دو قطعه ساخته میشود که در حال حاضر یکی از این قطعهها بالای ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. مشارکت آذربایجان برای تکمیل کریدور شمال و جنوب برای اتصال شبکه ریلی آستارا ـ آستارا، جمهوری آذربایجان با ایران مشارکت کرده و در پی آن قرار است ۵۰۰ میلیون دلار برای آمدوشد قطار در محور ترانزیتی ایران _ آذربایجان از سوی آذریها هزینه شود و این کشور را به کریدور شمال جنوب متصل کند.
دیدگاهتان را بنویسید