کد خبر: 11410
تاریخ انتشار: 17/بهمن/1397 - ساعت : ۱۷:۵۸گروه : اخبار / اخبار استان / اقتصادی
ثمرات 40 ساله انقلاب اسلامی درحمل و نقل جاده ای گیلان
به گزارش خط قرمز ، استان گیلان با دارا بودن 14 هزار و 711 کیلومتر مربع مساحت، 9 درصد وسعت کشور را به خود اختصاص داده و از شرایط منحصر به فرد حمل و نقلی از جمله وجود مرز زمینی و دریایی، واقع شدن در مسیر کریدور شمال- جنوب و موقعیت توریستی و گردشگری برخوردار است. بهمنظور سیاستگذاری صحیح و متمرکز در بخش حمل و نقل جادهای کشور که بیش از 90 درصد حمل و نقل کشور را به خود اختصاص داده است، شورای عالی اداری کشور در آبان سال 73 سازمان جدیدی را در قالب سازمان حمل و نقل و پایانههای کشور تشکیل داد. از جمله فعالیتهای حوزه حمل و نقل گیلان میتوان به حضور فعال بخش حمل و نقل جادهای در حماسه هشت سال دفاع مقدس که از درخشانترین دستاوردهای این حوزه محسوب میشود یاد کرد. ساماندهی شرکتهای حمل و نقل مسافر در قالب پایانههای مسافر، احداث پایانههای بار شهرستانهای رشت، بندرانزلی و آستارا، احداث سالن مسافربری پایانه مرزی آستارا، احداث گیت تجاری پایانه مرزی آستارا و احداث پاسگاههای پلیس راه گیلان در کارنامه راهسازی گیلان دیده میشود. احداث 96 پل عابر پیاده، ساماندهی تاسیسات جانبی حاشیه راهها، نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، مکانیزاسیون فرآیندهای خدماتی و ساماندهی و نظارت مستمر بر تردد وسایل نقلیه سنگین و فوق سنگین از عمده فعالیتهای حوزه حمل و نقل گیلان است. از دیگر عملکردهای قابل توحه اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای گیلان سیاستگذاری و ساماندهی مراکز معاینه فنی خودروهای سنگین در استان گیلان و کنترل ایمنی تردد در بخش ناوگان حمل و نقل عمومی جادهای و اجرای سیستم حمل و نقل هوشمند (ITS) جهت ارتقاء ایمنی جادهای است. توجه به جامعه و اجرای طرحهای آموزشی جامعهمدار همچون آموزش دستاندرکاران ناوگان حمل و نقل عمومی جادهای، طرح ایمنسازی مدارس حاشیه راهها، طرح ارتقاء ایمنی تردد عابران و موتورسواران، طرح ایمنسازی تردد ادوات کشاورزی و ایمنسازی تردد وانتبارها از تصاویر زیبایی است که اثراتش در جامعه نقش بسته است. مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای گیلان در این زمینه در گفتوگو خود در تشریح فعالیتهای چهل ساله پس از انقلاب اسلامی اظهار داشت: پیش از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی وزارت راه و ترابری متولی بخش نگهداری راهها حمل و نقل جادهای ریلی، هوایی و دریایی بود. محمدرضا نازککار تصریح کرد: قبل از انقلاب کمتر از هزار کیلومتر راه بهصورت استاندارد نگهداری و بهرهبرداری میشد و اما امروز بیش از 11 هزار کیلومتر راه اعم از آزادراه، بزرگراه، راه اصلی و فرعی و روستایی در استان گیلان در حال نگهداری و بهرهبرداری است. وی با اشاره به اینکه قبل از انقلاب حمل و نقل بار و مسافر بهصورت گاراژها فعالیت میکردند خاطرنشان کرد: بعد از انقلاب با مدرن کردن سامانهها و احداث پایانههای بار و مسافر کلیه خدمات حمل و نقل کالا و مسافر از طریق پایانههای استان انجام میشود. نازککار با بیان اینکه در گیلان 170 شرکت حمل کالا و 140 شرکت حمل مسافر فعال هستند گفت: 16 اداره در شهرستانهای گیلان در حال خدمترسانی هستند و 25 راهدارخانه ثابت و سیار در راههای سختگذر استان فعال هستند تا در مواقع سیل، برف و حوادث با تجهیزات خود شرایط را کنترل کنند. مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای گیلان عنوان کرد: جهت رصد و کنترل ترافیک مجموعه نظارتهای تصویری افزون بر 53 مورد سامانههای ثبت تخلفات رانندگی در طول شریانهای اصلی استان گیلان به بهرهبرداری رسیده است و 21 سامانه نظارت تصویری هم در حال بهرهبرداری است. وی با اشاره به اینکه 42 سامانه ترددشمار برخط و یک سامانه توزین حین حرکت VIM در استان گیلان نصب و راهاندازی شده است اخاطرنشان کرد: در بخش ایمنی راه و حریم بیش از 8 هزار و 700 چراغ چشمکزن و بیش از 162 کیلومتر گاردریل در نقاط پرتگاهی گیلان نصب شده است.استان گیلان بهدلیل تراکم نسبی بسیار بالای جمعیت و نزدیکی شهرها به هم موقعیت ویژه و ممتازی را در حوزه راهداری و حمل و نقل جادهای دارد و تجربیات ویژهای در این حوزه در گیلان شکل گرفته است.
پس از انقلاب اسلامی بیش از ۱۱ هزار کیلومتر راه اعم از آزادراه، بزرگراه، راه اصلی و فرعی و روستایی در استان گیلان احداث شد.
دیدگاهتان را بنویسید